Сім принципів, які можуть допомогти батькам… (за Є. Шостромом)

У книзі Є. Шострома наведені сім принципів, які можуть допомогти батькам у дисциплінуванні своєї дитини без ризику втратити контакт із нею і зіпсувати стосунки.

1. Відокремити почуття від дій. Не судіть самої дитини, навіть якщо її дії гідні осуду. Дитина неодмінно повинна розуміти, що її саму люблять, але що її дії неприйнятні й повинні бути поліпшені. Будь-які дії є результатом почуттів. Щоб змінити вчинки, насамперед потрібно зрозуміти почуття й навчитися з ними ладнати.

2. Уважно вивчите дитину й визначте – нормальна дитина перед Вами або невротична. Дії дитини в стані нервового розладу повинні розглядатися батьками, як симптом більш глибоких емоційних ускладнень, викликаних критикою, обвинуваченням або покаранням. Покарати дитину в такій ситуації позначало б ще більше вибити її з рівноваги.

3. Відповідайте на почуття дитини. Створіть такі умови, щоб дитина могла виговоритися, «випустити пару», дати вихід своїм емоціям. Тобто звільнитися від ворожих почуттів, які вона намагалася придушити.

4. Якщо необхідно покарання, нехай дитина сама його вибере. Практика показує, що діти звичайно вибирають більш суворе покарання, ніж хотіли запропонувати батьки. Але – що дуже важливо – вони не вважають його жорстоким і несправедливим.

5. Караючи дитину, переконайтеся, що вона розуміє, за що. Що вона звинувачує у цьому себе, а не тих, хто карає. Допоможіть їй зрозуміти, що правилам гуртової поведінки варто коритися так само неухильно, як правилам спортивної гри.

6. Зробіть так, щоб дисциплінарні проблеми були не вашими, дорослими проблемами, а спільними з дітьми. Дайте дитині знати, що ви почуваєте їх як взаємні проблеми. Це допоможе вам як самим відділитися від проблеми, так і відокремити її від дитини. Тоді ви зможете помістити її в деяке віддалення й разом досліджувати її, працювати над нею. Зрозумівши, що в проблеми є зовнішня крапка відліку, дитина не стане перетворювати дисциплінарну ситуацію в між особистий конфлікт.

7. Накладайте обмеження на небезпечні й руйнівні дії. Допоможіть дитині направити свої дії до інших, дозволених каналах. Це і є основна формула динамічного підходу до дитини.

Кiлькiсть переглядiв: 110